Wednesday 16 May 2012

refleksi data logger


Di dalam lab minggu ini, saya belajar menggunakan Data Logger dan cara-cara mengumpul maklumat dengan menggunakan data logger. Sebelum itu, mari kita mengenali apa itu Data Logger.
Data Logger (atau dikenali sebagai data perakam) adalah peranti elektronik yang merekod data dari semasa ke semasa melakukan pengesanan seperti kegunaan dalam makmal atau tugasan kerja. Data Logger mempunyai pelbagai bentuk, saiz dan warna. Maklumat yang diperolehi selepas menggunakan Data Logger ini untuk mengesan suhu, PH dan kelembapan akan direkod dan disimpankan dalam bentuk jadual dan graf bagi memudahan proses pengajaran berlaku.
Terdapat pelbagai jenis Data Logger yang boleh digunakan untuk memudahkan maklumat diperolehi antaranya, untuk mengesan kelajuan angin, suhu, kelembapan, sinaran matahari, ,mengesan tekanan gas, mengesan bunyi bising seperti  di jalan trafik, mengesan pencemaran dan sebagainya. Sebagai contoh flight data recorder (FDR), evebt data recorder (EDR), voyage data recorder ( VDR) dan sebagainya.  Pada pendapat saya sekirannya pelaksanaan penggunaan Data Logger dilakukan di sekolah-sekolah, ia mampu meningkatkan sistem pengajaran di Malaysia.
 Di bawah ini,antara alat-alat Data Logger....




















~Fiena12~

No comments:

Post a Comment